Espresso Desk alapítója Vecsei Károly a Cápák között

Így nem kaptam milliókat a Cápáktól

Szerző: | ápr 26, 2021 | Blog

A Cápák között az elmúlt időszak talán legjobb kereskedelmi televíziós show műsora. Egyszerre szórakoztató, izgalmas és szól mindenkit foglalkoztató témáról: az üzletről. Nagyon eltalálta az RTL Klub a formátumot. Az első két évadot végig izgultam és feltörekvő vállalkozóként úgy gondoltam, hogy szerencsét próbálok a 3. évadban. Az Espresso Desk-kel sikerült eljutnom az adásig, végül milliókkal nem, de rengeteg élménnyel és tapasztalattal gazdagodtam.

“A Befektetők saját pénzüket kockáztatják”

Az elmúlt évek scripted reality cunamija után hajlamosak lehetünk azt gondolni, hogy a Cápák Között is “meg van írva”. Az az igazság, hogy a műsor elején elhangzó “befektetők saját pénzüket kockáztatják” állítás teljes mértékben helytálló. Ez adja az egész műsor tétjét. A Cápák többsége milliárdos forgalmú cégek alapítói és vezetői. Keményen megdolgoztak befolyásukért és vagyonukért, ezért alaposan megnézik, hogy kinek az üzletébe szállnak be és a befektetésük várhatóan hogy fog teljesíteni. A felvétel egy kőkemény üzleti tárgyalás. Ettől eredeti a műsor és valódi a verejték a milliókért érkező vállalkozók homlokán. 

Pitch

Rengeteg munka került a pitchbe. Nehéz 2 percben összefoglalni, hogy miért foglalkozol azzal, amivel. Nagyon sok energia ment el erre az egy elemre. A felkészülés alatt megírtam, majd kitöröltem, majd újra megírtam a beszédemet. Naponta többször elmondtam tükör előtt, telefonba, zuhanyzás közben. Elégedett voltam a végeredménnyel. Volt íve és egy komplett történetté állt össze. Az előadásmód is egész jól sikerült a korábbi, telefonomon lévő sok órányi gyakorló felvételekhez képest. Viszont nagyon látszódott, hogy izgultam. Nem véletlenül. Nem szoktam szerepelni, sőt általában törekszem arra, hogy a háttérben maradjak. Legutoljára piros csapatos Kiskalóz voltam a Kölyök klubban 1999-ben. Ismeretlen volt a pichelés műfaja is és a felfokozott helyzet tovább nehezítette a dolgot. A beszéd után óriási megkönnyebbülés lett úrrá rajtam és azt éreztem, hogy aznapra meg is vagyok, pedig valójában a neheze csak ezután következett: a Cápák kérdései.

Kávékóstolás

Az Espresso Desk arra specializálódott, hogy bárhol, bármikor első osztályú kávét biztosítson. Ez alól a forgatás helyszíne sem lehetett kivétel. Gyorsan üzemkész lett a pultunk és minden lehetőség adott volt, hogy egy jó kávéval lepjük meg a Cápákat. Mivel előre nem ismertük az ízlésüket a Casino Mocca egyik brazil kávéjával készültünk, amit nagyon sokan kedvelnek. Az ismerős kávés ízvilág egy kis extra savassággal nagyon jól működött. Mindenkinek bejöttek az espressok és ristrettok. Ez utóbbiak egyébként espressok voltak. 🙂 A receptet mindig espressora lőjük be, mivel úgy működik jól az adott tétel, ha nem húzunk belőle alulextraktált változatot.

Kérdezz-Felelek

Itt csúszott el az egész történet. Rettegtem a pitchtől és minden energiámat abba fektettem, így kevés időm maradt felkészülni erre a szakaszra. A korábbi évadból összeszedtem kérdéseket, amikre összeraktam alap válaszokat. Sajnos ezek a válaszok nem voltak eléggé kidolgozva és a későbbi együttműködési terv is felületes volt. Volt előkészített üzleti tervem, ami bíztató számokat mutatott, de ezt nem tudtam meggyőzően prezentálni. A kidolgozatlan válaszokból, marketinges mesterségemből és az inges-díszzsebkendős outfitből azt szűrhették le a Cápák, hogy egy mesemondó vagyok. Ez elvonhatta a figyelmet arról, hogy mi a szolgáltatásunk üzenete, mi benne a különlegesség és milyen kihívások és lehetőségek vannak az üzletben.

Egyik legnagyobb kritikaként azt kaptam, hogy miért nem én állok a pultban. Az igazság az, hogy amikor a vállalkozás elindult, én álltam a pultban minden alkalommal. Ma már van segítségem, de így is gyakran állok be kávét készíteni.  Egy kívülálló számára a barista “csak” egy szakállas és/vagy tetovált karakter, akik a gombokat nyomogatja, aminek a végeredménye egy kávé lesz.  Valójában egy cappuccino 17 lépésben készül el és elképesztő figyelem és technológiai fegyelem végeredménye. Arról nem is beszélve, hogy a mi szintünkön mindent precízen mérünk. Hőmérsékletet, grammokat, időt és a nyomást is ellenőrizzük. Mindezt minden kávé elkészítésekor, rendezvényeken akár sok százszor egymás után. Szerettem volna a Cápáknak tökéletes kávét adni és úgy gondoltam, hogy ehhez a munkatársamat,  szerintem az ország egyik legjobb szakemberét hívom segítségül. Nem akartam kockáztatni a minőségen. Sajnos ez nem így csapódott le.

Érdemes pár szót tenni arról, hogy miért van főállású munkám a vállalkozásom mellett. Egy ideális világban az “élj az álmaidnak” hozzáállás kifizetődő lenne, de a valóság sajnos sokkal árnyaltabb. Soha senki nem beszél arról, hogy egy vállalkozónak ugyanolyan megélhetési költségei vannak, mint bárki másnak. A boltban ugyanúgy kell fizetni a kifliért és az albérletfizetés alól sem kapunk felmentést, csak azért, mert mi épp megvalósítjuk az álmunkat. A vállalkozások indulásánál minden viszi a pénzt és ha nem olyan projektbe fogsz bele, ami egyből termel, kell a tőke. Esetemben már csak azért is szükség van további külső forrásokra, mert a COVID járvány teljesen eltüntette a rendezvény piacot, az adókat és a fix költségeket valamiből pedig ki kell fizetnem. Tehát a full-time munka egyet jelent a cég és az álmom túlélésével.

Hazudtam?

Ezzel kapcsolatban kialakult egy komoly félreértés. Befektető/mentor ÉS reklámérték miatt mentem szerepelni. Erről egyébként beszéltem is a Cápáknak, hogy miért és milyen társra van szükségem. Nagyon szeretem az Espresso Desk-et és hiszek benne, de pont emiatt nagyon elfogult vagyok. Kellene egy ellensúly aki visszahúz. A felvételnek ez a része azonban nem fért bele az adásba. Végig nyílt lapokkal játszottam, valódi számokat és valódi motivációkat fogalmaztam meg. Sajnos ezek közül csak a reklám szóra haraptak rá. Úgy gondolom nem sikerült megértetnem, hogy mivel foglalkozunk és miért jelent kihívást a megvalósítás és az értékesítés is. Őszinte voltam. Ez most nem fizetődött ki.

Érdemes volt?

Örülök, hogy lehetőséget kaptam és kipróbálhattam magam ebben a műfajban. Lenyűgöző volt látni, hogy milyen sok ember munkájának az eredménye a produkció. Rettentő izgalmas volt a felkészülés és maga a felvétel is. Sokszorosan túlléptem a komfortzónámat. Rengeteget tanultam az esetből, legfőbbképpen azt, hogy nem csak arra kell készülni, amitől félek, hanem arra is ami azon túl van. Saját fejlődésem szempontjából határozottan megérte részt venni a műsorban. Úgy érzem, hogy  túl sarkos hozzáállásom nem feltétlenül segített az Espresso Desk brand-en. Abban viszont mindenki biztos lehet, hogy pont ilyen sarkos vagyok ha szervezésről, elszámolásról, minőségről és minőségi kiszolgálásról van szó. A Cápák reakciói és a közösségi média kommentelők hozzászólásai alapján nem sikerült átadnom, hogy mivel foglalkozunk. Mitől nagy szám, hogy kávét készítünk 2 milliós kávégépen egy rendezvényen. Szerettem volna main stream-mé tenni egy mentor segítségével a rendezvény kávés műfajt, de nem sikerült jó benyomást kelteni és megértetnem a munkák értékét. Szerencsére azért voltak akik megértették az Espresso Desk üzenetét, és nagyon pozitív visszajelzéseket kaptam kávés szakmai körökből is. Remélem, hogy a frissen jött 15 perc hírnév nem von le az elmúlt 3 év erőfeszítéseiből.  Az Espresso Desk marad és továbbra is annak a szűk rétegnek fogunk dolgozni az eddigi lelkesedéssel és pozitív hozzáállással, akik megértik és értékelik, hogy mivel foglalkozunk.

Ezúton szeretném megköszönni a felkészülésben nyújtott támogatást a feleségemnek és természetesen köszönettel tartozom Lórinak is, hogy ebbe a kalandba is elkísért!

Lepd meg vendégeid Te is szuper finom kávénkkal!

Ismerd meg legújabb bejegyzésinket!

Porsche, Szerelem, Csepel

Porsche, Szerelem, Csepel

Szőke Gábor Miklós Studio-ja izgalmas rendezvény tér, de még különlegesebb esküvői helyszín. Fantasztikus esküvőn voltunk mobil kávézónkkal.

bővebben

A blogcikkben megjelent partneradatok és tartalmak, az érintettek hozzájárulásával kerültek feltüntetésére. A blogcikkben megjelent tartalom felhasználása, másodközlése engedélyköteles.